Een analyse over de omgeving van vliegveld Hilversum wijst uit, dat aan de westkant objecten liggen als sportvelden, maneges, een begraafplaats, woningen, campings en bedrijven aan de Rading en de Tjalk. Heel dichtbij, dus risicovol bij een ongeluk met een vliegtuig of helicopter. Dit kan meerdere doden betekenen. Aan de oostkant worden een stiltegebied en woongebied de Egelshoek, bungalowparken en Hollandse Rading overvlogen. Totaal werden er in 2012 ruim 1000 woningen te zwaar belast qua geluid! Dat zijn er inmiddels veel meer, nieuwbouw is niet gestopt nadien.
Een strook van zuid naar noord is het meest veilig. Reden waarom de omgeving de geluidscontouren beperkt tot die strook. Geëxtrapoleerd naar het grondoppervlak betekent dit dat de start- en landingsbanen zijn aangepast en b.v. baan 13-31 is gesloten ruim voor 2030. Ruim meer dan 1000 woningen minder overlast, risicolocaties bij ongevallen drastisch minder. Goed voorbeeld voor Schiphol, waar dit ook zo zou moeten gebeuren voor 2040.